Hoppa till sidans innehåll

Vad är Tjejgåing


MOTIONSARRANGEMANGET FÖR ALLA KVINNOR
Det startar med en fartfylld gemensam uppvärmning innan startskottet går! 

Men, det är ingen tävling utan alla kan gå i sin egen takt! 

- Alla som går i mål får medalj, present och förtäring. 
- Alla deltagare har också chans att vinna fina priser på sin nummerlapp.

- Låt fantasin flöda, roligaste klädseln vinner pris i dräkttävlingen. 
- Lag med flest antal deltagare inom olika klasser vinner en pokal.

Motion är viktigt, gåing är skonsamt för kroppen, gör man det tillsammans blir det också roligare. Samla ihop väninnor, släktingar, och grannar och kom i form tillsammans, eller gör Tjejgåing till en trevlig aktivitet efter jobbet med arbetskamraterna. Kanske kan arbetsgivaren bjuda sina anställda på deltagaravgiften i friskvårdande syfte. Tjejgåing är glädje, gemenskap och motion.
Alla kan vara med. Gå i din egen takt; en lugn promenad, snabbare gåing, Nordic Walking eller utmana dina kompisar i en pulshöjande POWERWALKOm du vill ha större utmaning så är det nästa steg. Det har joggingens alla fördelar men belastningen på höfter, knän och fotleder är liten. Jobbar man rätt blir powerwalk en större kaloriförbrännare än en rask promenad!

GÖR SÅ HÄR
Skjut fram bröstkorgen - sätt i hälarna och sträck på underbenet. 
Armarna ska vara böjda och ska pendla kraftigt både framåt och bakåt. 
Gå snabbt! Öka tempot! 
Powerwalk kan ge träningsvärk i sätesmuskeln och i underbenen 
så ta det försiktigt de första veckorna. 
Värm upp innan passet och kom ihåg att stretcha efteråt.
Ta stavar till hjälp om det känns konstigt att pendla med armarna. 
Men, arbeta ordentligt med stavarna fram och tillbaka. Hellre kortare 
stavar är för långa. Handen ska röra vid höften när staven förs bakåt 

KOM IGÅNG MED GÅNG
Gör en halvtimmes promenad om dagen till en vana. Det är den bästa medicinen för en bättre hälsa. Det förbättrar din kondition, stärker hjärta, lungor och muskler, och minskar risken för benskörhet och håller dessutom igång magen. Det finns bara fördelar.

HAR DU SVÅRT ATT KOMMA IGÅNG? 
- Bestäm en eller fler ”gåingdagar” i veckan med grannen/väninnan.
- Lyssna på en ljudbok när du går. Eller musik som hjälper dig hålla takten.

INTE SÅ SPÄNNANDE KANSKE MEN MYCKET EFFEKTIVT
Många tror att raska promenader inte bygger upp kondition, men med ett högre tempo får du upp flåset och om du rör armarna i takt med stegen, kanske med stavar, ja då är du på god väg. Vill du utmana ännu mer så kan du gå intervaller i uppförsbackar - garanterat effektiv träning. Nivån sätter du själv.

Uppdaterad: 2016-06-21 09:57
Skribent: Anne Forsberg

Svenska Gång- och Vandrarförbundet
Nedre Kaserngården 5
415 28 Göteborg
031 - 726 61 10
E-post

Webbshop-röd-bakgrund 

 

 

 

RB_puff_250

 


medlemi_04

 

 

 

 

 

 

 



Postadress:
Svenska Gång & Vandrarförbundet
Nedre Kaserngården 5
415 28 Göteborg

Kontakt:
Tel: 031-7266110
E-post: This is a mailto link

Se all info